Saturday, May 21, 2011

Hukum Teman Orang Keluar Dating!

Assalamualaikum! Korang pernah teman kawan korang pergi dating tak?
Mesti pernah kan. Korang tak payah malu-malu nak ngaku. 

Jom,kita terjah apa hukumnya korang teman kawan/abang/kakak/adik korang pergi dating.





Ramai orang bagi alasan neyh sebab apa dorang teman orang dating. Alasannya :
  • Aku teman sebab xnak dorang keluar berdua nanti jadi maksiat.Dosa woo!
  • Aku teman je,bukannya aku dating pon.So,tak salah rasanya.

Oke meyh aku nak bagi ulasan atas alasan kat atas.Korang bagilah alasan apa pon,hukumnya tetap HARAM! 

H-A-R-A-M! 


Sebab apa aku cakap haram? Neyh sebabnya :

  • Kau tau tak apa tujuan dorang keluar berdua? Tujuan kapel tuh mesti nak deting kan. Jadi,dah sah2 la haram. Dari niat pon dah salah. Lepas tuh perbuatan kapel tuh pon memang haram. So,bila kau pergi teman sama cam kau menyokong perbuatan dia yg berkapel tuh.
  • Lagi satu,kalau kau nak elakkan orang yang kau teman tuh buat maksiat dengan temannya,tuh tindakan bodoh! Kau kalau dah nak elakkan dia buat maksiat,kau boleh nasihatkan dia jangan keluar dating dan bagitau benda tuh haram dan berdosa.
  • Kau cakap kau teman ja,tapi tak buat apa pon. Aku nak tanya satu ja. Kau pernah dengar tak ayat ALLAH SURUH KITA JAUHKAN DIRI DARI MAKSIAT so,senang cerita dah dia ajak kau teman tak payah hegeh nak teman.

Benda neyh bukan omong kosong,memang hukumnya haram teman orang pergi dating.Aku dah tanya banyak ustaz.Tapi aku tanya secara face to face. Nak tanya banyak mana dosa kau dapat? Dosanya kau dapat sama banyak dengan orang kapel tuh.


Kes ni sama konteksnya dengan orang yang jual arak untuk cari rezeki,ada orang kata dosa tapi dya kata dya jual dan tak minum. Tapi perbuatan orang tuh seperti menyokong benda haram tuh. So,tetap berdosa.


P/S : Back to basic yang MATLAMAT TAK MENGHALALKAN SESUATU CARA!!!Yang HARAM tetap HARAM!Aku pon pernah teman,tapi dulu sekarang tak buat dah lepas tau hukumnya.


No comments:

Post a Comment